Allodyni

...är nog något jag ärvt... Både min mamma och mormor har/haft det. http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=414&code=20066
"generell allodyni, d.v.s. smärta utlöst av normalt icke smärtsamma retningar. Symtomen förvärras av fysisk aktivitet, stress, väderväxlingar, ängslan och oro."
När kroppen är stressad i övrigt blommar den ut och gör sig påmind i forma av värk. All beröring värker. Att ha på sig kläder värker... Nu har jag nog endast en lindrig form av den men det gör iaf tillräckligt ont för att jag ska gnälla lite och inte känna mig sådär tip top.... Har haft den här smärtan mer eller mindre sedan jag blev knä sjuk... Från o till... Men inte tänkt djupare på vad det kunnat vara förrän i veckan då jag startade lite efterforskning på ämnet eftersom jag haft grym värk den senaste tiden. Och idag frågade jag mamma om det var sådan smärta hon haft... Mycket riktigt... Både hon och min mormor har haft det... Så enda sättet att hålla det i shackt är att sluta stressa så mycket och att stressa upp sig så för saker o ting...
Som kloka L skrev till mig i dag: "Ingen idé att ligga vaken om natten och grubbla, är det något du kan lösa på natten så lös det, går det inte att lösa på natten så sov"... Oxå en av faktorerna till att det blir värre och gör mer ont.... Ska försöka se till att börja sova ordentligt oxå så blir nog saker o ting bättre här framöver...

Att bero på projektet så vet jag inte hur jag ska göra... Har pratat med dem idag och det gick sådär... Jag har en plan...Som alltid ;-) Frågan är dock om jag skall skrida den till verket eller om det kanske inte är meningen just nu... hmm... Det var väldigt lite som fattades och de räknade högt...
Syster yster var snäll och hjälpte mig att kolla igenom vad snittlönen låg på här uppe för samma tjänst osv och det visade sig att jag borde tjäna ca 3-4 tusen mer än vad jag gör idag... Oxå en morot till en förändring. För hade jag haft den summan extra hade det inte varit några som helst problem för mig att ro hem projektet nästan helt själv....Dock med hjälp av världens bästa P ♥

Hmm...Ja... då vet ni varför jag gnäller lite just nu... Finns ett par ytterligaree faktorer men de vill jag inte ta upp här...

Må kanske vara hypokondriker men...Vet iaf vad jag känner...Och jag vet att jag tål ganska mycket smärta....

Ha det gott! Tror ändå denna veckan kommer bli mycket bättre än förra :-)
Kram på er!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0